Nem mindegy, hogy hol, milyen emberek között és milyen hangulatban éljük meg életünk munkával töltött részét, 34,4 évet átlagosan (ebben nincs benne az az idő, amikor otthon is a munkán kattognak a gondolataink, vagy önként vállalt túlóránkat töltjük éppen).
Vállalkozókkal és alkalmazottakkal is dolgozom, így van rálátásom a kihívásaikra.
Milyen minőségű kapcsolatokat építünk?
Megjelenésünk, kommunikációnk, vagy akár csak a figyelmünk, amit másoknak ajándékozunk, ösztönös kötődést vagy taszítást válthat ki másokban.
Evian Gordon integratív idegtudomány kutató szerint ennek oka az agy átfogó szervező tevékenysége. Agyunk a beérkező ingereket azonnal mérlegeli: jó vagy rossz, veszély vagy nyereség, barát vagy ellenség – és még mielőtt elgondolkodhatnánk a válaszon, amigdalánk (ősi agyunk) egy választ generál: kerüld el, vagy éppen szerezd meg.
Mi alapján születik meg a minősítés?
A kommunikáció, így az üzleti, munkahelyi beszélgetések során is, az üzenet megértésének mindössze 7%-áért felel a kimondott szavak tartalma. 38%-ot tesz hozzá a befogadó észleléséhez az, ahogyan mondjuk. A maradék 55%-ot a hallgató a testtartásunkból, gesztusainkból, mimikánkból, mozgásunkból, a rajtunk látható szimbólumokból szűri le.
Az online térben elvész a nonverbális információ nagy része. Ha a kamerát is kikapcsoljuk, a vokalitás 82%-ra, a szavak jelentősége 18%-ra nő.
Ezért különösen fontos, hogy összhangban legyünk önmagunkkal és azzal, amiről beszélünk.
A figyelem a legszűkebb erőforrás!
Általában senki sem kap annyi figyelmet amennyit elvárna, jellemzően még magunkra sem tudunk annyi figyelmet fordítani mint szeretnénk. Épp ezért, ahogy az élet minden területén, az üzleti életben, munkahelyi környezetben is óriási értékkel bír: az őszinte, zavartalan figyelmünk.
Habár másokra figyelni nem kerül szinte semmibe, a multitaskingot, levelek, és üzenetek nézegetését és egyéb párhuzamosan végzett feladatokat érdemes erre a kis időre félretenni! Cserébe elérhetjük vele, hogy üzleti partnerünk, munkatársunk elismerésként élje meg a vele töltött időt és szívesen kapcsolódjon hozzánk máskor is.
Habár másokra figyelni nem kerül szinte semmibe, a multitaskingot, levelek, és üzenetek nézegetését és egyéb párhuzamosan végzett feladatokat érdemes erre a kis időre félretenni! Cserébe elérhetjük vele, hogy üzleti partnerünk, munkatársunk elismerésként élje meg a vele töltött időt és szívesen kapcsolódjon hozzánk máskor is.
Nem csak az tesz minket sikeressé, ha jól meg tudjuk magunkat értetni, de a fentiek alapján érdemes értő figyelemmel, tudatosan fordulni mások felé is.
Ezt tehetjük szavak nélkül, nonverbális eszközökkel (gesztusok, arckifejezések), és verbális eszközökkel (szóbeli közlések, esetenként egyes szavak, például, aha, értem stb.) is.
Ellenőrizni is tudjuk, helyesen értettük-e partnerünk közléseit: „én-üzenetek” adásával visszajelezhetünk, mit értettünk meg a másik fél üzenetéből.
Ellenőrizni is tudjuk, helyesen értettük-e partnerünk közléseit: „én-üzenetek” adásával visszajelezhetünk, mit értettünk meg a másik fél üzenetéből.
Mindeközben igyekezzünk elkerülni a leggyakoribb kommunikációs csapdákat, mint például a biztatást, vigasztalást, korrigálást, tanácsadást, vagy szimpatizálást.
Thomas Gordon szerint az aktív hallgatás a másik fél valódi elfogadását, és megértési vágyát várja el a tőlünk. Az őszinte értő figyelem empátiát visz a kapcsolatba, és fontos eleme, hogy mások meghallgatása során félre tudjuk tenni a saját érzéseinket, gondolatainkat, hogy kizárólag a másik fél legyen a fontos.
Ha mégis megszólal a vészcsengő...
Amikor munkahelyi, üzleti együttműködéseink, kommunikációnk során megszólal a fejünkben a vészcsengő, az vajon minek köszönhető:
- valami nincs összhangban a másikon?
- valami nem illeszkedik a bennünk kialakult képhez?
- saját gondolataink torzítják a másik fél közléseit?
- rejtett kommunikáció van a háttérben (nem arról szól a sztori, amiről beszélünk)?
- nem vettünk figyelembe valamilyen fontos, a megértéshez szükséges információt?
Ha sikerül tisztáznunk a felek szándékait, az elvárásokat, az esetleges félreértéseket, közelebb kerülhetünk a harmonikus munkakapcsolatokhoz.
Amikor élvezzük munkatársaink, üzletfeleink bizalmát
A munkatársainkkal, üzletfeleinkkel kialakított bizalmi légkör jelentősen megkönnyíti a munkával töltött hétköznapokat:
- nagyobb hajlandósággal meghallgatják, befogadják a kéréseinket, kérdéseinket, javaslatainkat,
- nyitottabbá válnak a problémák megoldására,
- együttműködőbbek lesznek,
- a döntésekben aktívabban vesznek részt,
- és a feszültségek, stressz kezelése is könnyebb lehet.
A jó kapcsolatok építése folyamatos és tartós munkát igényel, belső és külső fejlődés jellemzi.
Soha nem késő elkezdeni!