Olvasási idő: 3 perc – 759 szó
Az exponenciálisan növekvő piacok, a gyorsan változó gazdasági környezet, az egészségügyi, energetikai és nyersanyag szektor drasztikus kihívásai a vállalatok rugalmasságát próbára teszik, a vezetési struktúrákat és vezetői kompetenciákat folyamatos kihívás elé állítják.
A Magyar Vállalatvezetők Üzleti Közössége és a BENT Egyesületegyüttműködésében megtartott Versenyképes vezetői kompetenciák workshopon azt jártuk körbe, hogy mire számíthatunk az elkövetkező években, milyen vezetői készségek és vezetői eszközök segíthetik a vállalatok irányítóit, hogy jövőálló szervezeteket építsenek.
Versenyképes kompetenciák
A World Economic Forum előrejelzései szerint az alábbi TOP 10 kompetencia biztosít versenyképességet a jövőben a munka világában és az üzleti életben (2025-re vonatkozó előrejelzés.):
- Analitikus gondolkodás és innováció
- Aktív tanulás és tanulási stratégiák
- Komplex problémamegoldóképesség
- Kritikai gondolkodás és elemzőképesség
- Kreativitás, eredetiség és kezdeményezőkészség
- Vezetés és társadalmi befolyás (social influence)
- Technológiák használata és nyomonkövetése
- Technológiai tervezés és programozás
- Reziliencia, stressztűrő képesség és rugalmasság
- Érvelési technikák, problémamegoldás és ötletelés
Érdemes végiggondolni – ezt a workshopon Svéda Dóra Coachingcentrum vezetésével meg is tettük -, hogy melyik készséggel hogy állunk, mire érdemes vezetőként felkészülnünk, és mire kell felkészítenünk a csapatainkat.
A Világgazdasági Fórum „A munkahelyek jövője” című jelentése szerint ugyanis 2025-re az összes munkavállaló 50%-ának átképzésre lesz szüksége. Ezt elsősorban a technológiai fejlődés, a digitális technológiák terjedése indokolja.
A munkáltatók a kritikus gondolkodást és a problémamegoldást helyezték a rangsor élére a következő öt évre vonatkozóan. Ugyanakkor erőteljesen megjelentek az olyan önmenedzselési készségek, mint az aktív tanulás, a reziliencia, a stressztűrés és a rugalmasság.
A felmérés válaszadói úgy becsülik, hogy a munkavállalók kompetenciáit legfeljebb hat hónapos átképzésekkel képesek lesznek fejleszteni.
Ezekből az előjelzésekből jól látható, hogy a jelenleg is érzékelhető munkaerő hiány a közeli jövőben tovább terhelődik majd a technológia fejlődése következtében a munkavégzéshez kapcsolódó készségek értéktelenedésével, devalvációjával.
A tudatos vezetők tehát nem csak önmaguk fejlesztésébe, de munkavállalóik fejlesztésébe is fektetnek már most.
Mi az a négy tényező, amire több figyelmet érdemes fordítani?
1. A munkatársak fejlesztése
Gyakran képzeljük úgy, hogy a munkatársak fejlesztése költséges, és nehezen megtérülő befektetés. A workshop résztvevői számos olyan módot azonosítottak a saját gyakorlatukból, ami tanulságos, követendő példa lehet.
A szakmai képzések, új technológiák elsajátítása, a soft skill tréningek vagy nyelvtanfolyamok mellett (melyek nagy átlagban az összes fejlesztés kb. 10%-át teszik ki a vállalatok esetében), lehetőség van belső képzéseket, tudásmegosztásokat is szervezni. Jó eredménye lehet a mentorálási vagy coaching programoknak, szakmai napoknak, workshopoknak, szakmai közösségek támogatásának.
A munkavállalók tudásuk kb. 70%-át a saját tapasztalataikból nyerik: minden egyes projektben való részvétel, vagy új feladat megoldása, új szerepekben való helytállás, munkakörök közötti rotáció aktív tanulási folyamat. A vezető, vagy a munkatársak egymásnak adott teljesítményösztönző célkitűző beszélgetései, visszajelzései szintén fejlesztik a személyes és társas kompetenciákat.
Az egészséges munkahelyi kultúra és a well-being programok segítenek megőrizni a mentális egészséget.
2. Coach szemléletű vezetői működés
Az előző ponthoz szorosan kapcsolódik az a vezetői attitűd, amely a munkavállalók legjobb képességeinek felszínre hozását, a saját megoldások keresésének támogatását segíti.
A coach szemléletű vezető a résztvevők szerint objektív, dedikált időt szán a kollégák meghallgatására, a munkatársak közti viszonyok egyengetésére, az üzleti és személyes kapcsolatok építésére és erősítéséte. Aktív hallgató, teret és kereteket ad a konstruktív vitáknak, a problémák jövőbe tekintő megoldásának, kreatív gondolkodásnak, a proaktív, önálló megoldásoknak, ezáltal a hatékony működésnek és a folyamatos fejlődésnek.
3. A pszichológiai biztonság megteremtése
A bizalom és a jutalmazott sebezhetőség kultúrájának kialakítása. Egy olyan közeg, melyben a munkatársak egymással szemben elfogadók, emberszámba veszik egymást, és megbecsülik egymás munkáját. A hibákat a tanulási folyamat részének tekintik, és törekszenek azok feltárására és kijavítására.
Az elszámoltathatóság nem lúgozódik ki a szervezetből: a megfelelő struktúra kialakítása, a transzparencia, a világos és tartalmilag értékes kommunikáció, az interaktivitás, a folyamatos visszajelzések segítik a közös megértést és a közösen elfogadott keretek betartását.
A pszichológiailag biztonságos munkahelyi kultúrában a munkavállalók kiegyensúlyozottabbak, megbecsültebbnek érzik magukat, jobb az együttműködésük és a fejlődési, tanulási készségük. Hosszú távon rugalmasabbak, egészségesebbek és terhelhetőbbek.
4. A vezetői önfejlesztés eszközei
A résztvevők a teljesítmény – tanulás – és boldogság hármasa mentén dolgozták ki a témát.
A teljesítmény növelése érdekében fontosnak tarják az aktuális szakmai trendek, innovációs irányok követését, a szakmai közösségekben való részvételt, a partnerekkel való kapcsolattartást, a szakmákon átívelő kapcsolatokat.
A tanulásban fontos szerepet kap az önfejlesztés, az önismeret, és az önreflexió, a saját vak-foltokra való rátekintés, akár külső segítő (pl. coach) segítségével, a rendszeres eszmecsere a munkatársakkal, a nyitott attitűd, a férfi-női energiák egyensúlya és sokszor a megérzések meghallása. Mindezek mintegy iránytűként nagyfokú biztonságérzetet adnak a vezetőknek.
A boldogság dimenziójában fontos tényező az én-határok felismerése és védelme, és kellő idő dedikálása a pihenésre, kikapcsolódásra, az energia-raktárak feltöltésére. Az új nézőpontok akár a munkától független aktivitások során is előtérbe kerülhetnek, pl. sport, kézműves tevékenység, természetközeli aktivitások.