Mennyit beszélgetsz a kollégáiddal a munkahelyen? Hol születnek meg leggyakrabban a megoldások egy-egy problémára? A munkaállomásodon? A tárgyalóban? A kávégép mellett?
Gyakran érezhetjük úgy, hogy elakadásainkban egy-egy jól irányzott kérdés, vagy a probléma más szemszögből történő megvilágítása tovább lendít a megoldás felé. Ebben nagy szerepet kapnak a rövid, célirányos, néhány perces beszélgetések.
Akár a munkahelyen, akár home office-ban történik a munkavégzés, alapvető emberi szükséglet, hogy visszajelzést, kérdéseket, megerősítést, vagy korrekciókat kapjunk.
Amikor vezetőként tudod, hogy min dolgoznak a kollégáid és rendszeres időközönként érdeklődsz tőlük ezzel kapcsolatban, lehetőséget teremtesz arra, hogy a saját kerékvágásukból kizökkenve nézzenek a mindennapi feladataikra. Fókuszba kerüljön a cél, a hozzá vezető út és az, hogy éppen hol tartanak. Ez a fókuszálás segít a feladatok teljesítésében, az esetleges elakadások feloldásában, a szükséges módosítások időben történő meghozásában.
Mindegy milyen csatornán kommunikálsz a kollégákkal: levélben, a közösségi médiák csevegő felületén, szöveges üzenetben, rövid telefonbeszélgetésben, zárt csoportokban, videokonferencia platformokon, vagy élő szóban, a jól célzott beszélgetések segíteni fogják őket a továbblépésben.
Ilyenkor Te is „coacholsz” – ezeket az interakciókat a szervezetfejlesztési szakemberek mikro-coachingnak nevezik.
Mit gondolnak erről a Te kollégáid?
Timothy R. Clark kutató, a szociológia tudomány doktora munkatársaival a világjárvány kitörése előtt több mint 50 szervezet alkalmazottját kérdezte meg az alábbiakról:
Ha a vezetője felajánlaná önnek, hogy coacholja önt, és a következő két lehetőséget kínálná fel, és csak az egyiket választhatná, melyiket választaná?
- Havonta egyszer egy egyórás hivatalos coaching ülés.
- Három 5 perces informális coaching ülés hetente.
Mindkét lehetőség havi 60 perc teljes coaching időt tartalmaz, csak az időbeosztás más.
A válaszadók 80 százaléka a három, 5 perces coaching-ülésekből álló lehetőséget részesítette előnyben. Arról számoltak be, hogy nem érzik elegendőnek a vezetőikkel folytatott, munkával kapcsolatos, támogató beszélgetések mennyiségét. A havi egyszeri hosszabb megbeszéléseket pedig a kötelező feladat kipipálásának tartották. „Ha a világjárvány előtt ennyi alkalmazott nem érezte elegendőnek a hagyományos vezetői kapcsolódásokat, gondoljunk csak a csapattagok igényeire a virtuális környezetben, amikor az emberi kapcsolatok iránti vágy csak még inkább fokozódik.” (1)
Hogyan használhatod ezt az eszközt még hatékonyabban?
A mikro-coaching a gyakori, rövid (5-10 perces), célzott, munkafolyamaton belüli támogató beszélgetések gyakorlata.
- Keresd meg munkatársad és kezdeményezz beszélgetést egy aktuális, korábban meghatározott és megbeszélt feladatáról.
- Kérdezz tőle, és engedd, hogy maga fejtse ki az eredményeit és fogalmazza meg problémáit és a lehetséges megoldásokat. Segítő kérdések lehetnek:
- Teljesíted a célodat?
- Mit tudsz most?
- Miről kellene többet tudnod?
- Hogyan tudod ezt elérni?
- Mit látnak ebből majd mások?
- Adj felhatalmazást! Egy kevésbé tapasztalt vagy kevésbé magabiztos kollégának eleinte több útmutatásodra lehet szüksége, de a cél, hogy mielőbb önállóan alkothasson véleményt, és találjon megoldásokat.
- Adj pozitív visszajelzést a jó teljesítményre!
- Összpontosíts a valós idejű tevékenységre és igényekre!
- Folyamatosan kapcsolódj a munkatársadhoz, és ha változnak a munkáját, célkitűzését is befolyásoló körülmények, segítsd őt alkalmazkodni.
- Légy őszinte, ne tűnjenek a beszélgetéseid forgatókönyvszerűnek vagy erőltetettnek.
- Légy következetes, és keríts sort a beszélgetésekre rendszeresen, váljon a napi gyakorlatod részévé.
- Szánj megfelelő időt egy-egy felmerülő téma alaposabb megbeszélésére, ha erre szükség van.
Milyen előnyöket hozhat?
Ami az embereket illeti, minél gyorsabb a változás üteme a munkájukat is befolyásoló környezetben, annál gyorsabban vezet az időben történő kapcsolat és visszajelzés hiánya az elköteleződés elvesztéséhez, a termelékenység csökkenéséhez és a lemorzsolódáshoz.
A személyes és virtuális környezetben egyaránt végezhető mikro-coaching beszélgetés csupán egy eszköz a vezetők széles eszköztárában,
- nagyban hozzájárul a biztonságos és „boldog” munkakörnyezet megteremtéséhez,
- segít létrehozni és fenntartani az emberi kapcsolatokat,
- támogatja a csapattagok szociális, érzelmi és fejlődési igényeit,
- megtartja a dolgozói elkötelezettséget,
- összetartja a csapatot,
- pozitív hatása van a termelékenységre, innovációra és ezáltal a versenyelőnyre is.
Bár a vezetők elfoglaltak, és idejük drága, az erőforrások ilyen módon történő megsokszorozása már rövidebb távon is kifizetődő.
Az eszköz bevezetésével, illetve a #boldoganamunkában program további lehetőségeivel kapcsolatos kérdéseire készséggel válaszol:
Tóthné File Edina
munkabiztonsági szakember, mediátor, business coach
+36 70 2203508
Forrás: