boldogságegyüttműködésnostresstegyélmagadért

A túlélés apró titkai

Hetek óta dolgozunk a pandémia által diktált formában: tantermen kívüli oktatási rend, új oktatási csatornák és lehetőségek, otthon tanulás, a bőség zavara, a diákokat elárasztó feladatok, otthon főzés, kovász készítés, home office, online kommunikációs és kollaborációs felületek, vagy munkahelyen dolgozás sokszor másokat is pótolva. Anyaként és apaként zsonglőrködés az idővel és a terekkel, 6-8 szerepben helytállás egyszerre – semmi ne szenvedjen csorbát. Munka – magánélet összemosódása. Nagyszülőként elzárkózás, aggódás, tétlenség érzése, szociális kapcsolatok tompulása.

Sok esetben csak a sodródást látjuk, csak a nehézségeknek adunk hangot, de ha egy pillanatra megállunk és közelebbről megnézzük a folyamatot, csodás változásokat vehetünk észre:

👍 szakmai közösségek szerveződnek,
👍 a diákok között felgyorsul a tudástranszfer,
👍 szülők fognak össze és osztják meg a gyerekfelügyeletet,
👍 támogatják egymást jó gyakorlatok bemutatásával,
👍 nagyszülők korrepetálják online az unokákat,
👍 szomszédok nyílnak meg egymás iránt, és tesznek figyelmes gesztusokat,
👍 rég nem látott ismerősök keresik fel egymást, hogy jelezzék: itt vagyok, számíthatsz rám,
👍 társadalmilag elesett rétegek felé nyúlnak segítő kezek,
👍 van időnk – igen, a multitasking és a második műszak ellenére is – akad időnk egymásra … és magunkra.

Julia M Cameron fotója a Pexels oldaláról

Valahogy a „bajban” mindig születik összefogás, a legtöbbünkben megmozdul az életösztön, az „én” helyett előtérbe kerül a „mi”. Adunk egy jó szót, egy kis segítséget, egy kis figyelmet, ötletet, támogatást, mosolyt, vigasztalást, reményt, jókedvet, törődést, megértést, vagy csak a csendet.

Adni jó érzés, pozitív érzés. Ha elég sok pozitív mozzanatot élünk meg, az segít, hogy elkerüljük a negatív spirálba való belecsúszást: a rugalmatlanságot, fásultságot, erőtlenséget.

Mit érhetünk el a pozitív élmények minél gyakoribb megélésével? Lendületesebbek, kreatívabbak, ellenállóbbak leszünk a mindennapi kihívásokkal szemben. Erre ma különösen nagy szükségünk van. Pár évtizede kutatják és igazolták a tudósok, hogy a pozitivitás hatással van az egészségünkre: a magas pozitivitással rendelkező emberek kevésbé betegszenek meg, mivel a szervezetükben lejátszódó kedvező hormonális hatásokra az immunrendszerük aktivitása növekszik. Talán nem túlzás kimondani, hogy a túlélési esélyeik is növekednek.

Just Name fotója a Pexels oldaláról

Törekedjünk hát a pozitív érzések megélésére:
❤ szerezzünk és éljük át magunk is az ÖRÖMöt,
❤ tekintsünk bizakodva, REMÉNY-nyel a jövőbe,
❤ adjunk HÁLA-t naponta – mindig van miért,
❤ tekintsünk a nehézségekre, mint kihívást jelentő feladatokra, és ha megoldottuk, élvezzük a BÜSZKESÉG érzését,
❤ vegyük észre mások kiváló teljesítményét, és irigység helyett tekintsünk rá úgy, mint INSPIRÁCIÓra, követendő példára,
❤ vegyük észre és éljük meg a nagy emberi teljesítmények, természeti csodák stb. által előidézett csodálatot, ÁHÍTATot,
❤ adjunk teret a DERŰnek, VIDÁMSÁGnak, humornak, nevessünk minél többet,
❤ az új dolgoktól ne riadjunk meg, forduljunk feléjük ÉRDEKLŐDÉSsel és kíváncsisággal,
❤ fejezzük ki a SZERETETünket és fogadjuk el mások szeretetét.

(Barbara Fredrickson: A pozitív érzelmek hatalma)

Amennyiben további segítséget szeretnél kapni
✔ a saját erőforrásaid felfedezésében,
✔ pozitív életszemlélet alakításában,
✔ érzelmi rugalmasságod edzésében,
lehetőséged van online konzultációra időpontot foglalni az elérhetőségeimen.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .