#boldoganamunkábancooperationegyüttműködéshappyinworkjomunkakeepyourboudariesmindfulworknostresstartsdahatáraidattudatosmunka

Derült égből Home office

Az elmúlt napokban feje tetejére áll az életünk, a napi megszokott rutin helyett
– otthonról dolgozunk
– távol maradunk a munkából
– gyermek felügyeletet szervezünk
– új eszközöket böngészünk és ismerünk meg a távoli munkavégzéshez és tanuláshoz
– szervezzük a család ellátását, stb.

Milyen válaszokat látunk a kialakult helyzetre? Tanárok és kommunikációs szakemberek osztják meg egymással a tudásukat, diákok online tanulócsoportokat hoznak létre, és várják az új és izgalmas kihívásokat. A munkáltatókat villámtréningekre invitálják, hogy megtanulják jól kezelni a helyzetet. Munkajogászok keresik a válaszokat a “digitális oktatás intézményéhez” kapcsolódó esetekben.

Mit tehetünk munkavállalóként a megváltozott helyzetben?

1. Egyeztessünk munkáltatónkkal: ha nem megoldható munkakörünkben az otthoni munkavégzés, tudunk-e olyan műszakban dolgozni, ami lehetővé teszi a gyerekek megosztott felügyeletét? Ha nem, akkor mennyi ideig szükséges távol maradnunk (ne csak rövid távra gondoljunk, a bizalmat erősíti, ha nehéz körülmények idején is korrektek tudunk maradni). Tisztázzunk minden feltételt, csökkentsük a bizonytalanságot a minimumra.

2. Készítsünk napi, heti munkatervet: ki mikor ül le dolgozni / tanulni, mikor és miben tudja kivenni részét az otthoni feladatokból. Ezt a család közösen készítse el és tartsa be, illetve tartsa tiszteletben. Kisebb és nagyobb gyerekek esetében, sőt a felnőtteknek is hasznos, ha vannak keretek (kontroll érzése).

3. Ne engedjünk a csábításnak: visszahúz az ágy, még egy fél óra játék, stb. Most otthon vagyunk munkahelyen / iskolában! Indítsuk úgy a napot, ahogy szoktuk, öltözzünk is fel úgy, mintha iskolába, munkahelyre mennénk.

4. Jelöljük ki a helyet, ahol dolgozni fogunk. Ez legyen kellemes és munkavégzésre megfelelő. Ha szünetet tartunk, álljunk fel a „munkahelyünkről”. Amikor dolgozunk, ne foglalkozzunk mással (mosás, főzés, közösségi média és privát üzenetek).

5. Tartsuk a kapcsolatot a munkatársainkkal és a vezetőnkkel: jót tesz a bizalomnak és a munkamorálnak is, ha több csatornán adunk / kapunk támogatást, információt, visszacsatolást.

6. A tiszta, egyértelmű kommunikáció fontosabb, mint bármikor: nem lát senki a fejünkbe és nem olvas a soraink között. Ami a személyes kommunikációban segít – arcjáték, testbeszéd, beszédhangsúlyok, tempó, hangerő stb – az most nem áll a szolgálatunkban. Érdemes élő videó kapcsolatot, vagy legalább telefonos kapcsolatot is létesítenünk időnként a munka során.

7. A testmozgást, étkezési szüneteket és pihenő időt, a közös munkát és tanulást is érdemes betervezni. Teremtsünk egyensúlyt a képernyőidő és a szabadtéri, vagy otthoni offline elfoglaltságokra fordított idő tekintetében is.

8. Tervezzük meg azt is, mikor fejezzük be a munkát: könnyű belecsúszni a túlmunkába, ami hosszú távon kiégéshez vezet.

9. Az elszigetelődés másoktól, közösségi élet hiánya negatívan hathat a kedélyállapotunkra. Ezen segíthet az együttműködést igénylő munka a virtuális térben, az emberközpontú kommunikáció (ne csak a feladatokkal kapcsolatos megbeszélésekre, de lazább hangvételű „virtuális konyhai összefutásokra” is legyen idő). A barátokkal közös programokra is számos lehetőség kínálkozik élőben közvetített cirkuszi előadástól, színházon át az online játékokig. Legyünk kreatívak!

10. Legyen vészforgatókönyvünk: előre beszéljük meg ismerősökkel, hogy segítsenek pl. bevásárlásban, házi kedvenc sétáltatásában, abban az esetben, ha nem mehetünk ki a lakásból. Függesszük ki jól látható helyre, kit kell ilyen esetben értesítenünk (orvos, munkahely, segítők, hatóság, stb).

Ha nem sodródunk az árral, tudatosan tervezzük a mindennapokat, felkészülünk az előre látható kihívásokra, ha egyeztetünk a közreműködő partnerekkel (munkáltató, társunk, gyermekünk, szomszédok, stb), azzal csökkentjük a stresszt, és a bizonytalanság, kiszolgáltatottság érzését. Ennek köszönhetően teret adunk a pozitív, megoldásfókuszú gondolkodásnak, könnyebben befogadjuk az új, de a kialakult helyzetben hasznos és támogató eszközöket, módszereket.
Az elinduláshoz csatolok ötleteket hozzászólásban, testre szabni, átalakítani lehet bátran.

Amennyiben további segítséget szeretnél kapni
– a saját erőforrásaid felfedezésében,
– új napirended kialakításában,
– kommunikációd fejlesztésében,
– érzelmi rugalmasságod edzésében
lehetőséged van személyes vagy akár online konzultációra is időpontot foglalni elérhetőségeimen.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .